Onze 8-jarige is officieel een 9-jarige geworden. Zijn verjaardag vieren we traditioneel met een Disney-trip. Niet dat wij zo tuk zijn op pretparken. Maar Disneyland is geen pretpark. Disneyland is magie. Je stapt er binnen in een verhaal. Ome Walt is dan ook de godfather van storytelling.

Walt Disney was – is – een icoon. Een epische ondernemer. Hij drukte zijn onuitwisbare stempel op de filmindustrie en de design- en entertainmentwereld in de 20ste eeuw. Hij was een innovator, pionier, perfectionist en pure filantroop. Maar bovenal was hij een dromer.

Disney verstond als geen ander de kunst om een verhaal te vertellen en dat zo extreem tot leven te brengen, dat je het gevoel hebt er onderdeel van uit te maken. Terwijl we ons gedurende een aantal dagen laten meeslepen, sijpelen ook enkele belangrijke ondernemingslessen door. Zoals …

Get personal

Vanaf het moment dat we voet zetten in het hotel, voelen we de magie. Deuren worden galant open gehouden. Medewerkers leiden ons vriendelijk naar de check-in en slaan daar een babbeltje terwijl we wachten. Onze jongste vindt het allemaal geweldig: vertellen hoe oud hij is, uit welk land hij komt, wat zijn favoriete attracties en Disney-personages zijn, aangesproken worden als ‘monsieur’. En daar stopt het niet.

‘Salut, rangeurs de l’espace!’

Een Star Command-medewerker salueert enthousiast als we inschepen in Buzz Lightyears Laser Blast. Een ander crewlid initialiseert met een magische vingerknip de – overigens volledig automatische – sluiting van onze space ride.

Overal waar we komen, worden we binnengetrokken in het avontuur. Geen op automatische piloot handelende gezichten hier, die ons als de zoveel duizendste bezoeker van de dag verwelkomen. De hele crew gaat to infinity and beyond om ons de tijd van ons leven te bezorgen.

Het is een extreem persoonlijke aanpak die ons zelfs de afgrijselijke kou doet vergeten. En meteen ook een goed idee om toe te passen in jouw organisatie. Want wat in het echte leven werkt, werkt ook online (of op papier).

Door bijvoorbeeld je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Geen onpersoonlijke site boordevol corporate feiten, maar eentje met relevante content waar je vlot doorheen surft en waar je je thuis voelt.
Door een ‘vriendelijke’ communicatie waarbij je je publiek (online) in de ogen kijkt en een connectie maakt.
Door een omnichannel strategie waarbij je je klanten op elk moment – online en offline – op een uitzonderlijke beleving trakteert en je hun leven makkelijker, leuker, beter maakt.

Ken je klanten

Uiteraard deint Disneyland mee op de Star Wars-hype. Het resort introduceert dit jaar de Jedi Academy, een leerschool voor jonge Padawans. Die krijgen training van knappe Jedi Masters (er is duidelijk aan de mama’s gedacht). De apotheose is een lightsaber-demonstratie voor een live audience, inclusief een ultieme Darth Vader-confrontatie.

De jongsten genieten van het avontuur in een levensechte setting. Bij de mama’s en papa’s zindert de boodschap na. Want wat is de Academy anders dan een symbool van de set van waarden en normen die wij onze kleine krijgertjes meegeven? Onze taak om hen de kracht in zichzelf te laten ontdekken zodat ze sterk en weerbaar in het leven staan en opgroeien als zelfstandige en verstandige mensen die op het rechte pad blijven?

Net als alle Disney-verhalen beschikt ook de Jedi Academy over een sublieme gelaagdheid. Klein en groot worden geraakt. Walt had duidelijk een haarscherp inzicht in de psyche van zijn publiek.

Wil ook jij als onderneming je klanten raken? Dan zal je écht moeten kennis maken met hen. Wie zijn ze? Wat vinden ze belangrijk in hun leven? Wat zijn hun dromen en verlangens? Hun angsten en onzekerheden?

Als je met je activiteiten en communicatie hierop kan inspelen, heb je hun onvoorwaardelijke aandacht, vanop de eerste rij! Dus ja, de geruchten zijn waar. Zoals Darth Vader onze jonge Padawans probeert te verleiden tot de dark side met de foute argumenten, draait jouw communicatie ook helemaal rond psychologie.

De juiste psychologische aanpak van je publiek is cruciaal. Je maakt er het verschil mee tussen een vlotte tekst en eentje die je klanten laserscherp raakt, recht in het hart.

Ga extreem

Dat Disney een perfectionist was (oh, wat hou ik van perfectionisten), is duidelijk. Het Parijse resort kwam er pas 28 jaar na zijn dood. Maar zijn geest waart er voelbaar rond.

Elke vierkante centimeter van het park is doordacht. Kostuums, make-up, interieurs en constructies zijn belachelijk gedetailleerd. Alles klopt. Tot in de kleinste details. Inclusief muziek en geuren. Overdreven? Non, monsieur. Door die extreme uitwerking waan je je echt in een andere wereld. Je gelooft het gewoon.

Je onderneming is dan wel geen pretpark. De Disney-aanpak kan je probleemloos doortrekken in je communicatie. Werk alle mogelijke details van je concept uit tot in het extreme. Je website, e-letters, social media posts, affiches, ads, je etalage, winkelinrichting, verpakkingsmaterialen, … Zorg dat je verhaal 1000% klopt. Alle kleinigheden doen er toe.

Geef in geen enkel geval toe aan compromissen. Door aandacht te schenken aan details, toon je respect voor je klanten. Alleen zo creëer je een authentieke ervaring.

Oh ja. En laat die traditionele denkpatronen los. Disney was ook een rasechte innovator. Durf dus eens wild te doen. Kleur enthousiast buiten de lijnen. Zoek de grenzen op. En vlieg er dan enthousiast over.

Wanna be like Disney?

De filantropische aard van die goeie oude Walt bleek geen belemmering voor zijn legendarische zakelijke successen. Integendeel. Het publiek de held maken van zijn verhalen: het is er net de basis van. Zoals het ook voor ondernemers een bare necessity is – zeker in tijden van content marketing.

Shoo-be-dee, wanna be like Disney?

Pas dan Walts filosofie toe op je onderneming. Want die draait niet om jou, maar om je klanten. Zij zijn het die je merk maken. Bezorg hen een uitzonderlijke ervaring. Eentje waar ze niet over kunnen zwijgen. Want mond-aan-mond-reclame, blijft dat niet de beste publiciteit ooit (zoals deze blog post)?

Klaar voor een magisch avontuur met je klanten? Zet dan je beste beentje voor. May zzze feurce be wizzz you.

En volgende keer onze Disney-trip misschien eens ingeven als een studiereisje.