Sup? (Zoiets als: What’s up? Hoe gaat ’t?) Herinner je je de aflevering van Friends waarin Joey Tribbiani probeert door te gaan voor een 19-jarige terwijl hij zelf een dertiger is? Hij denkt dat hij aan alles heeft gedacht: de look, de taal, de moves. Maar in werkelijkheid ziet het er hilarisch uit. Het is overduidelijk dat hij iemand probeert te zijn die hij niet is. Dat 19-jaar-zijn krijgt hij aan niemand verkocht. In business is het net zo. Je kan de meest gesofisticeerde tools en beïnvloedingstechnieken gebruiken die je maar wil. Als de boodschap en vibe niet authentiek zijn, krijg je het aan niemand verkocht. Letterlijk. 

Wat te doen dan? Wel, zoals een echte Jedi zal je je kracht van binnenuit moeten zoeken. Focus op wie je echt bent, hoe en waarom je de dingen doet die je doet. Maar vooral, begrijp wie je perfecte klanten zijn, hoe ze denken, zich gedragen en beslissingen nemen. Ontdek wat hen drijft en – niet onbelangrijk – wat hen tegenhoudt. 

Beschouw dit deel van onze strategie als een film prequel. Alle karakters worden grondig uitgespit. Je krijgt een gedetailleerd beeld van de achtergrond van je ‘helden’, zodat je begrijpt waarom ze de dingen doen die ze doen. In deze fase is het niet zozeer de actie die de hoofdrol krijgt, maar eerder de psychologie die de drijfkracht is achter de actie. Dus leg je verhaal vast. En geniet van wat er daarna gebeurt. 

Volgende modules
module 2 / And … action!
module 3 / Copy that.
module 4 / To be continued.