Avengers. Het is hier al wat de klok slaat. En het wordt er niet beter op tijdens de pakjesvriendelijke decemberdagen. Ons huisje barst bijna uit zijn voegen van de Lego-packs en Infinity-figurines. De kleurrijke superhelden domineren alle grote en kleine schermen in huis. Maar de adoratie gaat nog veel verder dan dat.
Bij Thor
Ter illustratie een gesprek met zoonlief, vorige week op weg naar school. Het radionieuws bericht over de donkere gebeurtenissen in de Franse hoofdstad. Zoonlief probeert het allemaal te begrijpen.
Onze babbel glijdt onvermijdelijk af naar de gelijkenissen en verschillen in godsdiensten. Zoonlief beredeneert alles met zijn nogal praktische kijk op geloof. Hoe hij denkt dat de verhalen die de juf godsdienst in school vertelt nooit écht zo gebeurd kunnen zijn. En hij dus ook niet in die God gelooft waar zij het over heeft. Waarna hij er volkomen ernstig aan toe voegt: ”Ik geloof alleen in Thor.”
Ik had het kunnen denken. De Avengers-hype zit diep. Zelfs ons taalgebruik moet er al geruime tijd aan geloven. In godsnaam? Vergeet het. Dat is meedogenloos vervangen door in Thors naam.
Superlessen
Niet dat papa en ik die fascinatie erg vinden. Integendeel. Want achter die ‘fantastische’ verhalen schuilt heel wat leerrijke real life info.
Waardevolle geschiedenislessen, mythologie, wetenschappelijke bevindingen, futuristische digitale mogelijkheden, de menselijke psyche, … het gaat er allemaal in als zoete broodjes. Of donuts in het geval van zoonlief.
Het treft me hoe de avonturen en uitgesproken persoonlijkheden van de superhelden gecompliceerde thema’s toegankelijk maken voor onze 8-jarige. Daartegen lijken de lessen WO inderdaad een stuk minder interessant.
Het doet me denken. Lieve juf, zou de schooltijd niet zoveel meer fun en leerrijk zijn op z’n Avengers?
Corporate blazer
Niet alleen de lessen op school zijn soms behoorlijk saai. Ook ondernemingen kunnen er wat van. Sla er maar eens enkele websites of productbrochures op na. Worstel jij je überhaupt door die ongeïnspireerde info? Die supersaaie opsomming van producteigenschappen?
Mijn oog vliegt er – superheldgewijze – over, zonder te weten wat ik eigenlijk lees. Ik haak af. En met mij het merendeel van de klanten.
Als ik me er niet in zou ergeren, zou ik het fascinerend vinden. Zodra mensen in een zakelijke situatie belanden, worden interessante dingen vakkundig verborgen onder een corporate blazer.
Thor en kompanen horen blijkbaar niet thuis in een professionele wereld. Zonde. Maar vooral super inefficiënt.
De superkracht van verhalen
Want hoe zorg je ervoor dat je aantrekkelijk bent voor klanten? Dat ze aan je lippen hangen? Dat is door hen een verhaal te vertellen. Door verhalen maken klanten een persoonlijke connectie met je.
Dat weten we al lang. Heel lang. Mensen vertellen al van sinds het begin verhalen. Over superhelden of zelfs de kleinste alledaagse dingen. Verhalen zijn onze typisch menselijke manier om informatie te verwerken en onze gecompliceerde wereld te ‘begrijpen’.
Want wat is het mythische godenrijk van Thor en Co meer dan een ultieme poging van onze voorouders om grip te krijgen op natuurgrillen? Om tegenslagen en toevalligheden in ons leven makkelijker te kunnen plaatsen?
Verhalen zijn onze typisch menselijke manier
om informatie te verwerken enonze gecompliceerde wereld te begrijpen.
Mensen vertellen verhalen. De hele dag door. Kijk zelf maar eens hoe jij iets vertelt aan vrienden, thuis of op het werk.
Ook jij giet alle feiten automatisch in een samenhangend geheel. Door je intonatie en gelaatsuitdrukkingen voeg je er emotie, spanning, ontroering, verrassing of misschien zelfs gruwel aan toe. Want je wéét gewoon dat dat de manier is om mensen aan je lippen te laten hangen. (Ik geef het toe: sommige mensen hebben die voeling ergens onderweg verloren. Foutje in hun DNA.)
Superheldpose
Verhalen zijn on-weer-staan-baar. Ondernemingen zouden zich dus best wat meer superkrachten aanmeten.
Misschien helpt het om eens twee minuten de superheldpose aan te nemen.
Je kent ‘m wel. Benen gespreid. Schouders breed. Gebalde vuisten op je heupen. Hoofd omhoog. En met denkbeeldige wapperende cape.
Wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in Psychology Today toont aan dat die pose je daadwerkelijk een positieve boost geeft.
Door je stoer en breed te maken, produceert je lichaam een dosis testosteron. Je voelt je niet alleen als een superheld, je handelt er vervolgens ook naar.
Corporate cape
Als een superheldpose hetgeen is wat je nodig hebt om die blah communicatie overboord te gooien en te switchen naar een authentiek verhaal, waar wacht je dan nog op?
Want je klanten snakken naar een verhaal. Door verhalen maak je hen fan. Het maakt dan begot – euh: bij Thor – niet meer uit of een concurrerend merk beter, sneller of efficiënter is. Als klanten in je geloven, maken je ‘tegenstanders’ geen schijn van kans. Concurrentie verdwijnt als bij donderslag (dank je wel, Thor!)
Verhalen zijn voortaan jouw geheime wapen. Weg dus met die corporate blazer. Vanaf nu draag jij een supercape!