Eén blik op onze borden zegt genoeg. Samen met mijn gezinnetje geef ik me over aan de dolce far niente in de Italiaanse truffelstreek. De legendarische (witte) truffel domineert hier enkele weken mijn menu. Zoals net. De huisgemaakte pasta met smeuïge truffelsaus die de patron me voorschotelt aan ons tafeltje op de stadswallen: het is een klassieker waar ik elk jaar naar uitkijk. Restjes maken dan ook geen kans. Alle truffelsmaken worden vakkundig opgelepeld.
Vingerlikkend lekker
Meer nog. Hopende dat de andere restaurantgasten het te druk hebben tijdens hun etentje met panorama op de Toscaanse heuvels, permitteer ik het mij om stiekem met mijn vinger de laatste restjes truffelsensatie te ‘redden’. Gevolg? Mijn bord ziet er verdacht proper uit, in vergelijking met dat van mijn twee mannen. Hopelijk beseffen ze in de keuken dat het mijne nog even langs de afwasser moet passeren vooraleer terug in de kast te belanden.
Ter info, het is niet alleen een afwijking die ik vertoon bij deze sensationele truffelsaus. Daar kan onze favoriete Italiaan in onze thuisstad van meespreken. En thuis aan onze familietafel durf ik werkelijk ongegeneerd met mijn vingers door mijn bord te gaan.
Het is geen goed voorbeeld voor zoonlief, ik wéét het. We staan nochtans erg op tafelmanieren.
Wat kan ik zeggen? Ik héb het gewoon voor sauzen, olijfolie, aceto balsamico en co. Alleen … Die sauzen en dressings ‘werken’ alleen maar voor me als de basisproducten ook helemaal top zijn: sappig doorbakken tagliata, knapperig gegrilde groentjes, authentieke pasta’s, … Mmm.
Die zalige truffelsaus op een diepvriespasta? Het zou nog niet half hetzelfde effect hebben op mijn smaakpapillen dan deze sensationele verse ravioli. Je zou me er misschien wel even (héél even) mee kunnen misleiden. Maar ‘verleiden’ zou al na een eerste hap on-mo-ge-lijk zijn.
En weet je, dat geldt ook voor je communicatie.
Gepeperde rekening
Heeft je onderneming een imagoprobleem? Verlies je marktaandeel? Het laatste wat je dan moet doen is tekortkomingen camoufleren door er een opvallend smaakje overheen te gieten. Huur niet meteen een reclamebureau in dat je met dure woorden en een (al even dure) campagne van je sokken blaast.
Jij bent niet je doelgroep, je (potentiële) klanten wél. En die prikken meteen door een oppervlakkig laagje.
Op het eerste zicht lijkt je bord misschien aantrekkelijk. Maar na enkele happen, een telefoontje, een persoonlijk contact of een eerste aankoop proeven klanten onvermijdelijk waar je écht voor staat. Zodat je met je communicatie uiteindelijk je hele geloofwaardigheid vakkundig en eigenhandig van tafel veegt!
Zo’n gepeperde rekening vermijden?
Luister dan beter aandachtig naar hoe je klanten over je onderneming en/of producten denken (social media zijn daarvoor ideaal!). Wat loopt er mis? Waar laat jij je fans op hun honger zitten? Hoe kan je hun beleving meer pit geven?
Eerlijke smaaksensatie
Toegegeven. Dit is geen makkelijke oefening. Het vergt moed om klanten niet proberen te sussen met goed klinkende en gladde communicatieboodschappen, maar om je corporate ingrediënten te testen op hun sterkwaliteiten en je interne keuken te reorganiseren.
Gelukkig helpt een goede copywriter je daarbij.
Want door dingen zwart op wit te zetten en na te denken over wat je publiek interesseert, komen tekortkomingen bovendrijven. En krijg je meteen een glashelder beeld waar je kan/moet bijkruiden. Totdat je hele gerecht gewoon klopt.
Blijf dus altijd (altijd!) eerlijk in je communicatie. Het is de enige manier om een duurzame business te ontwikkelen.
De liefde van je klanten gaat nu eenmaal door hun maag.
Zelfs de meest creatieve, originele, spannende, innovatieve communicatie haalt het niet van hun buikgevoel. Geld blijven pompen in campagnes die je corporate smaken louter moeten camoufleren, komt je duur te staan.
Trakteer je publiek op de pure, authentieke smaaksensatie van je héle gerecht, bereid met zorg en vakmanschap. Zodat ze niet genoeg kunnen krijgen van wat je hen serveert. Net zoals ik niet genoeg kan krijgen van mijn truffelsausje.
Buon appetito!