Laat ons niet sentimenteel worden. Storytelling is pure wetenschap. En het is de enige manier om je publiek te engageren.
Nee. Storytelling is géén hippe marketing trend. Verhalen vertellen is praktisch zo oud als de mens zelf. Heel ons leven is gebaseerd op verhalen. Verhalen zijn onze shortcuts om informatie op te nemen, te analyseren, te begrijpen en om ons makkelijk dingen te herinneren. Door verhalen communiceren we, leren we, groeien we op en ontwikkelen we onze wereldvisies. Want ons brein is dan wel een gigantische bib aan informatie, we kunnen al die data alleen maar aan als die ook betekenis hebben voor ons. Niks aan te doen. We moeten patronen kunnen zien en associaties kunnen maken. Het is als ezelsbruggetjes maken, maar dan echt de he-le tijd.
Wat dat betekent voor je onderneming? Wel, tenzij je klanten cyborgs zijn, interesseren jouw facts en figures hen geen bal. Hen overladen met producteigenschappen is gewoon niet slim. Zonder een goed verhaal maken klanten echt nooit een connectie met je, laat staan dat ze in actie schieten. Vergeet het. Klanten hebben verhalen nodig om zelf te kunnen beslissen of ze wel of niet iets bij je kopen. Dus laat ons niet sentimenteel worden. Hoe romantisch het woord ook klinkt, storytelling is pure wetenschap. Wij hebben verhalen gewoon genetisch nodig. Dus gebruik die wetenschap. En geniet van de resultaten ervan.