Ik ben een voetbalmama. De twee mannen in mijn leven zijn voetbalfreaks. Senior traint, junior shot. Beide nemen hun ‘job’ bloedserieus. Inclusief de zware selectieprocedure van hun outfit, hun voetbalschoenen met stip op nummer 1.
Onder de scherpe kwaliteitscontrole van papa pikt onze 8-jarige steevast de trendy modellen eruit. Maar als zijn voet(jes) niet meer om de zoveel maanden een nieuw maatje eisen, dan wachten de Copa Mundials. De ultieme voetbalschoenen van het sportmerk met de drie strepen (en evenveel cijfers op de pricetag). Zoonlief kijkt er gretig naar uit. Want papa zweert er al zijn hele voetballeven bij.
Hoe een voetbalschoen een statement kan zijn
De pasvorm van het soepele kangoeroeleer, het dempend vermogen van de anatomisch voorgevormde binnenzool, de geïnjecteerde studs die een stevige grip garanderen, zijn hoge balcontrole, waterafstotend vermogen en duurzaamheid, … De zwarte klassieker uit 1979 imponeert hevig met zijn kwaliteiten.
Ik zie het aan het ontzag en de glinsterende ogen waarmee mijn mannen de Copa’s in hun handen houden. En toch. Het verhaal van de Copa Mundials gaat niet over die technische producteigenschappen. Adidas dribbelt zijn communicatie feilloos naar een hogere klasse.
Echte voetballers staan
op het veld in Copa Mundials.
Alles rond de Copa’s ademt namelijk pure emotie en beleving. Die klassieker onder de voetbalschoenen dragen is een statement van authenticiteit. Want échte voetballers staan op het veld in Copa Mundials. Het is een sportschoen voor winnaars. Geen wonder dat mijn mannen fan zijn.
Hoe keuzes soms heel makkelijk worden
Ook ik ben gebeten door hetzelfde driestrepige virus. En maar goed ook, besef ik als ik online naar nieuwe sneakers shop. Zoveel keuze. Zoveel modellen. Zelfs mogelijkheden om je schoen helemaal zelf te stylen.
Het is duidelijk: nieuwe sneakers kopen is vandaag de dag een ernstige job. Maar als ik iets niet heb, is het wel tijd om me door alle merken en modellen te worstelen.
Gelukkig weet ik perfect wat ik wil. Ik typ dan ook snel ‘Stan Smith’ in als selectiecriterium. Smith is een Amerikaanse tennisster die vanaf 1971 (een uitstekend jaar!) zijn naam verbond aan de intussen legendarische tennisschoen, vandaag de dag in productie als sneaker.
Net als de Copa’s veranderde er in de loop van de jaren nauwelijks iets aan het design ervan. Ik val als een blok voor die vintage uitstraling. Ik ben dan ook een sucker voor authenticiteit.
Hoe verhalen scoren
Maar daarin ben ik niet alleen. Ook jouw klanten zijn gevoelig voor alle emotie die rond je merk hangt.
Vergeet dus die opsomming van producteigenschappen. Wie zit daar op te wachten? Feiten zijn saai en laten klanten koud. Maar het gevoel dat je hen geeft, dat is onweerstaanbaar.
Door dat gevoel maken klanten een connectie met je merk. Ze worden fan. En het feit is: fans hebben maar weinig oog voor andere merken. Concurrentie wordt vakkundig buitenspel gezet.
Klanten maken keuzes
op basis van verhalen.
Verhalen scoren hard: dat is een feit. Maar wel eentje dat je klanten warm kan maken. Dus vertel me eens, wat is jouw verhaal?