Ergerlijk vind ik het. Mobiel online gaan om snel dat telefoonnummer, toffe adresje, die bedrijfsinfo of interessante blog op te zoeken. Euh, snel? Niet dus. Want het enige wat ik vaak blijk te doen, is sliden en scrollen en inzoomen en manoeuvreren om toch maar een enigszins leesbaar beeld op mijn smartphone te toveren. Met zo’n mobiele beleving blijven mijn iMac en Air mijn grootste vrienden – en niet alleen letterlijk.
Maar toch. Er zijn meer en meer momenten waarop ik via mijn kleine scherm op het web stap. Onderweg. Tijdens een verloren moment. Op een terrasje, de sofa, in de wachtzaal. Kwestie van mijn schaarse vrije tijd optimaal te benutten (dat gevoel heb ik toch tenminste). Maar als je even geduldig bent als ik, klik je al snel weg. Kans gemist.
Hup hup hup
Oh, in mijn tijd was het wel anders. Niet dat er toen al sprake was van internet (yep, zo oud ben ik). Maar mijn jeugdidolen waren hun tijd duidelijk ver vooruit. Zoals Barbapapa en zijn bonte familie die sinds begin jaren ‘70 mijn televisie, boekenplanken en speelgoedkist kleurden. De snoeperige wezentjes hebben een ge-wel-di-ge supergave.
Met een ‘hup hup hup barbatruc’ transformeren ze moeiteloos van een redelijk vormloze massa in elke mogelijke mega-ingenieuze vorm. Het is een coole functionaliteit die telkens weer een verrassende wending geeft aan hun avonturen.
Responsive is de nieuwe Barbapapa
Barbapapa is dan wel vintage. Zijn flexibiliteit is brandend actueel. Een bron van inspiratie voor webbouwers.
Want goede sites hebben dezelfde flexibiliteit als Barbapapa. Het zijn superslimme sites die zich bliksemsnel aanpassen aan elk schermformaat, in elke richting.
Slimme sites zijn responsive.
Geen gedoe meer met in- en uitzoomen. Teksten zijn vanaf de eerste klik optimaal leesbaar. Visuals vormen zich vlot in hun kader. Zalig gewoon! Responsive dus. Maar klinkt Barbapapa niet zoveel leuker?
Ook Google is weg van responsive
Responsive is de nieuwe Barbapapa. Het is dé webstandaard die je als ondernemer dan ook maar best aanhoudt. Want niet-responsive sites frustreren ongeduldige mobiele gebruikers zoals ik.
Info die niet of moeilijk leesbaar is? Arrividerci! De concurrentie is maar een klik weg. Niet de web traffic die jij in gedachten hebt. En die bovendien een nefaste invloed heeft op je Google-ranking. Want mijn negatieve surfbeweging komt onmiddellijk in het vizier van zoekmachines. En geeft de indruk dat je site niet interessant is.
Hoog scoren op de Google-ranking? Trakteer je online bezoekers op een verrukkelijke beleving. Prep je website zodat ie alle mogelijke schermformaten aankan. Barbapapa je site. Zodat ik me tenminste niet meer erger als ik mobiel online ga. Hup hup hup!